Bejelentkezés

A drift

 

MI AZ A DRIFT?

A drift szabad fordításban csúsztatást, sodródást jelent. Aki még nem hallott erről a sportágról, annak valószínűleg ez még nem mond túl sokat. A drift nem más, mint az autó tökéletes uralásának és irányításának látványos demonstrálása oly módon, hogy az autó lehetőleg egy centimétert se haladjon a szokásos módon egyenesen.

A DRIFT-RŐL BŐVEBBEN...

A drift őrület gyökerét, mint a legtöbb első látásra őrültségnek ható dolgot, ezt is Japánban találhatjuk meg. Az 1960-as években itt rendezték meg először az akkoriban divatos, úgynevezett "touge" (ejtsd ahogy akarod) illegális hegyi versenyeket. A touge versenyzők vagy más nevükön a "Rolling Zoku"-k egyetlen célja, hogy minél rövidebb idő alatt teljesítsék a hegyi út két kijelölt pontja közötti távot. Néhányan közülük a jobb idő kedvéért a rallye-ból ellesett kanyarvételi technikákat alkalmazták, ebből nőtte ki magát később a drift. A sportág maga nagyon hasonló a rallye-hoz, azonban itt nem az idő és a sebesség számít, hanem a stílus és a kanyartechnika. A drift lényege, hogy az autó hátulját a túlkormányozottságból fakadó kitörésekor a kanyarban csúszásban kell tartani anélkül, hogy az autó megtapadjon. Ahhoz, hogy a csúszást minél tovább fenntartsuk, tökéletes kormányzásra és gázpedálkezelésre van szükség. A drift tehát kifejezetten a hátsó kerekes autók és azok pilótáinak művészete.

BÍRÁLÁS

A drift bírálása hasonló a jégtáncéhoz, vagy a freestyle snowboardéhoz. Csakúgy, mint minden sportban, itt is vannak kritériumai a látványnak. Egy jó driftnek minimális követelményeknek kell megfelelnie, amit mindenkinek meg kell értenie, úgymint:

KEZDŐ SEBESSÉG:

A követelmények ezen része egyszerűen mérhető és ellenőrizhető egy sebességkijelző traffipax készülékkel. A kezdő sebesség az egyike a legfontosabb látható szempontoknak, amit a bírák pontoznak, mert meghatározza a drift további részeit.

AZ ÍV VÁGÁSA:

A drift másik része, amit a bírók nagyon megvizsgálnak. A kanyar levágása általában az alapján van elbírálva, hogy a pilóta milyen ívet választ. Az ívet úgy kell választani, hogy a jármű a kanyar csúcspontját érintse. A bírók azt látják szívesen, ha a pilóta egy szűk íven fordul, olyan közel téve az autó orrát a kanyar csúcspontjához, amennyire csak lehet. Ellenben, az autó farát a lehető legnagyobb íven, a kanyar külső padkáján fordító technika is mutatja az autó kezelésének képességét és bőven eredményezhet pontokat.

SZÖG ÉS ELLENKORMÁNYZÁS:

A szög a jármű elfordulásának szögét jelenti, a valós haladási irányhoz viszonyítva. Alapjában véve tehát amilyen mértékben az autó fara "körzőzik" - a kontroll elvesztése nélkül- olyan mértékben kap pontokat a pilóta erre a kritériumra. A szög utal egyben a drift fenntarthatóságának időbeli hosszára, és az egész kanyar során átlagosan várható driftszögre is. Ez azt jelenti, hogy a jármű farát egy kis időre "kicsapó" pilóta nem fog túl sok pontot kapni, kivéve, ha az elfordulás mértéke kiemelkedő volt. Viszont az a jármű, amely extrém driftszögeket mutat be megperdülés nélkül, a kanyar teljes hosszában, magas pontokat kap.

BEMUTATÁS:

Az autó sebessége, az ív, és a driftszög helyes megválasztása sok pontot jelenthet a bíróknál. Van még egy faktor, ez pedig a mód, ahogy a pilóta bemutatja vezetéstechnikai tudását. Mint sok más sportban, itt is az adott egyéniség mellé társul egy bizonyos szikra, vagy energia, amely átlagon felüli teljesítményt szavatol a verseny alatt. Ha egy versenyző beleteszi ezt a pluszt a futamába, a bírók értékelni fogják. A legáltalánosabb összetevője ennek a kategóriának például a füst. A drift közben a több gumifüstöt képző jármű több pontot kap. Ez a kategória tartalmazta régebben a kéz lengetését a jármű ablakában, vagy az ajtó kinyitását, de ma már a D1 szabályok értelmében szigorúan feltekert ablakkal és zárt ajtóval kell a futamot teljesíteni. Ez a szabály is a hangsúly áthelyeződését szolgálja a magasabb szintű vezetéstechnika felé.

A TSUISO CSATA BÍRÁLÁSA:

A Tsuiso a japán megnevezése a páros driftnek. Ez a test, test ellen történő csata hasonló elbírálás alá esik, mint egy szólófutam, viszont egy magas szintű stratégia van mögötte, ami versenyképes színvonalat biztosít és természetesen kiemelkedő élményt jelent a nézőknek. Ennek a versenyformának a bírálását Nehéz körülírni, hisz a bírák sokéves versenytapasztalatukra és a gépjármű általános dinamikai jellemzőinek ismeretére hagyatkoznak a pontok kiosztásakor.

TÁMADÁS:

Általában az üldöző pilóta a támadó egy páros driftben. A keresztben csúszó járművét használja arra, hogy minimalizálja az elől lévő pilóta helyét, és lehetőségét arra, hogy az az ideális ívét tartsa keresztbe csúszás közben. Az üldöző pilótának kiváló driftet kell produkálnia, hogy:

a. nyomást gyakoroljon a vezető pilótára, 
b. elfoglalja, és blokkolja azt az ívet, amely jó lehetőséget adhat a vezető pilótának egy szintén tökéletes drift kivitelezésére, 
c. magas pontszámot kapjon

Ha az üldöző pilóta nem képes fenntartani ezt a nyomást a vezető pilótán, az nem sok jót jelent a pontozásnál.

 

VÉDEKEZÉS:

A vezető pilóta lehető legjobb stratégiája a következő:

a. az ellenfélnél sokkal nagyobb sebességgel kivitelezett drift, 
b. nagyon jó íven 
c. és sokkal nagyobb szögben, mint az üldöző.

Ha a vezető pilóta képes lerázni, vagy megfélemlíteni az üldözőt, akkor az előbb-utóbb hibázni fog, miközben a vezető autó, látszólag kiszámíthatatlan cselekedeteit próbálja kivédeni. Ha a vezető pilóta képes jó nagy szögben elnyomni, az ideális íven egy teljesen kontrollált driftet mutat, akkor az üldözőn hatalmas nyomás van, hogy növelje teljesítményét. A vezető pilóta ezen a ponton már győzött. A vezető pilóták gyakran kiemelkedő képességet mutatnak, ahogy hirtelen gyorsítanak, villámgyorsan egy nagy szögelfordulású driftbe viszik a járművet, egyenesen a kanyar közepébe. Az őket követő pilótának úgy fog tűnni, hogy mégis nekimennek a vezető autónak, ezért lassítani fognak és a vezető autó elkerülésére tesznek majd lépéseket. Ez sokszor komoly sebességvesztést eredményez, ami már nem teszi lehetővé az adott kanyar megfelelő keresztbe csúszással történő teljesítését. Még rosszabb esetben megpördülhetnek, vagy kisodródván ütközhetnek a pálya falával. Persze a vezető pilótának ez a legjobb, ahogy csak kijöhet egy párharcból.

BÁRKI LEHET BÍRÓ?

Nem, a D1 rendezvényeknek két kiemelkedő követelménye van a bíró személyével kapcsolatban 
1. A bírónak komoly vezetői múlttal kell rendelkeznie, lehetőleg a motorsport több ágában is. Ez fontos kitétel, hisz a bírónak rengeteg vezetési technikával tisztában kell lennie, mindennel, amiket a pilóták csak magukkal hozhatnak tudásban a pályára. A hihetőség a minden a driftsportban, főleg, hogy a bírálás nagyon szubjektív is lehet. 
2. A bíró egyben szpíker is. Energikusnak kell maradnia a verseny végéig, tudnia kell szórakoztatni a közönséget. Minden D1 rendezvényen résztvevő bírónak jóváhagyást kell kapnia a D1 Productions-tól. A bírónak kiterjedt háttérrel kell rendelkeznie a profi motorsportban, úgy a pályán, mint a garázsban is. Vagyis a mechanikai tudásuknak ugyanolyan élesnek kell lennie, mint a vezetési technikák és taktikák megértési képességének.